Czas pracy kierowców

Czas pracy w przypadku kierowców jest zagadnieniem złożonym. Kierowca wykonując swoją pracę zobowiązany jest przestrzegać przepisów prawa krajowego, prawa wspólnotowego oraz prawa międzynarodowego w zależności od zasięgu wykonywanych przewozów.

Z jednej strony kierowca powinien stosować normy określające czas prowadzenia, przerw i odpoczynków, a więc przepisy Rozporządzenia 561/2006 lub Umowy europejskiej AETR, zaś z drugiej, będąc pracownikiem - normy Kodeksu pracy i Ustawy o czasie pracy kierowców. W okoliczności braku spójności ów przepisów nie małym wyzwaniem staje się praca z zachowaniem unormowań i tym samym również prawidłowe wyliczenie jej wymiaru ze wskazaniem liczby godzin nadliczbowych dobowych i średniotygodniowych, godzin pracy w niedziele i święta oraz pracy w nocy, za które pracownikowi przysługuje prawo do otrzymania dodatkowych składników wynagrodzenia.


Rozliczanie czasu pracy kierowców

Ogólnie przyjęte pojęcie „rozliczanie czasu pracy kierowców” również jest dość szerokie.

Rozliczanie czasu pracy kierowców w naszej ofercie obejmuje przede wszystkim sporządzenie ewidencji czasu pracy kierowców zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – Ustawą o czasie pracy kierowców, Ustawą Kodeks pracy oraz interpretacjami Inspekcji Pracy i Sądów Pracy.

Przygotowana, na podstawie obowiązku wynikającego z art. 25 ustawy o czasie pracy kierowców, ewidencja czasu pracy obejmuje wyliczenie wymiaru czasu pracy kierowców na podstawie zapisów tachografów z wyszczególnieniem wymiaru przepracowanych godzin, godzin nadliczbowych, godzin pracy nocą, godzin pracy w niedziele i święta oraz dyżurów, zawierającym także informacje o udzielonym czasie wolnym w zamian za przepracowane godziny nadliczbowe i dyżury.

Zestawienie w postaci ewidencji czasu pracy jest dokumentem służącym bezpośrednio do wyliczenia wysokości wynagrodzenia z uwzględnieniem dodatkowych składników wynagrodzenia za dany okres rozliczeniowy.

W ramach rozliczenia czasu pracy kierowców opracowujemy raporty w postaci graficznej i opisowej, wskazując na ewentualne naruszenia czasu pracy kierowcy (naruszenia norm prowadzenia przerw i odpoczynków) wraz z wyszczególnieniem wysokości kar jakimi zagrożone są stwierdzone nieprawidłowości. Przygotowywane w każdym okresie rozliczeniowym raporty wyłaniające naruszenia kierowców, pozwalają wypełnić nałożony na przedsiębiorcę przez przepis art. 10 rozporządzenia (WE) 561/2006 obowiązek, przeprowadzania regularnych kontroli przestrzegania przez kierowców przepisów dotyczących czasu pracy.

Rozliczanie czasu pracy kierowców obejmuje wyliczenia wynagrodzenia krajowego oraz dopłaty wynikające z pracy sektorowej kierowcy delegowanego za granicę oraz wszelkie wnioski i oświadczenia.


Dlaczego rozliczamy i analizujemy czas pracy kierowców?

Kodeks pracy

Zgodnie z art. 25 ustawy o czasie pracy kierowców, obowiązkiem pracodawcy wykonującego przewozy drogowe jest prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców.

Karty ewidencji czasu pracy powinny zawierać informacje dotyczące wymiaru pracy w poszczególnych dobach, w tym pracy w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, a także dyżury, urlopy, zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności pracownika w pracy.

Przygotowaną ewidencję czasu pracy pracodawca ma obowiązek przechowywać przez okres 3 lat do celów kontrolnych, a także udostępnić kierowcy na jego wniosek.

Za niewypełnienie powyższego obowiązku art. 281 Kodeksu pracy przewiduje karę grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.

Prawidłowo opracowana ewidencja czasu pracy jest podstawą do wyliczenia wszystkich należnych pracownikowi dodatkowych składników wynagrodzenia takich jak dodatki za godziny nadliczbowe, godziny niedzielno-świąteczne, godziny nocne i dyżury.

Wynagradzanie pracownika w oparciu o błędną, fikcyjną dokumentację lub jej brak, bez uwzględnienia należnych składników jest w świetle przepisów prawa naruszeniem i prowadzi do niepotrzebnych konfliktów na drodze pracownik - pracodawca, a także stważa zagrożenie ukaraniem pracodawcy w przypadku kontroli organów administracyjnych.

Dodatkowym zagrożeniem jest możliwość żądania przez pracownika wypłacenia nieuregulowanych dodatków z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych, pracy w niedziele i święta, w godzinach nocnych, a także dyżurów wraz z ustawowymi odsetkami. Wówczas zapis tachografów jako materiał dowodowy staje się podstawą do rozstrzygnięcia sporu.


Prawo europejskie

Zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) 561/2006 Parlamentu Europejskiego I Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego przedsiębiorcy wykonujący przewozy drogowe zobowiązani są do przeprowadzania regularnych kontroli przestrzegania przez kierowców przepisów dotyczących czasu pracy.

Bieżąca analiza zapisów tachografów (wykresówek i/lub danych cyfrowych z kart kierowców i tachografów cyfrowych) pozwala ujawnić naruszenia jakich dopuszczają się kierowcy w krótkim czasie po ich wystąpieniu dając możliwość na podjęcie stosownych kroków dyscyplinujących. Wczesne ujawnienie naruszeń i reakcja przedsiębiorcy pozwala na uniknięcie dotkliwych kar pieniężnych nakładanych przez służby kontrolne na podstawie przepisów ustawy o transporcie drogowym.

Art. 92a ustawy przewiduje kary pieniężne, których maksymalna wysokość uzależniona jest od miejsca kontroli (kontrola drogowa, kontrola w firmie) oraz liczby zatrudnianych kierowców. Suma kar nałożonych podczas jednorazowej kontroli kierowcy na drodze może wynieść do 15 tysięcy złotych, a podczas kontroli w przedsiębiorstwie nawet do 30 tysięcy złotych.

Bieżący nadzór i kontrola czasu pracy kierowców oraz dyscyplinujące działania pracodawcy z pewnością spowodują, że każdy kierowca rozważniej będzie wykonywał swoją pracę zastanawiając się nad zasadnością popełniania naruszenia.

Przeważająca większość naruszeń spowodowanych jest niewiedzą kierowcy, które popełniane regularnie i wielokrotnie prowadzą do wysokich kar pieniężnych. Dzięki szczegółowej regularnej analizie kierowca dowiaduje się o swoich błędach i jest w stanie niezwłocznie korygować swoje postępowanie poprawne stosując obowiązujące przepisy.

Właściwa organizacja oraz dyscyplina pracy, umożliwiające przestrzeganie przez kierowców przepisów dot. czasu pracy, bezpośrednio powiązane z nadzorem i kontrolą przestrzegania przepisów oraz prawidłowe zasady wynagradzania, niezawierające składników wynagrodzenia lub premii zachęcających do naruszania przepisów lub działań zagrażających bezpieczeństwu są przesłankami, które przewiduje art. 92b ustawy o transporcie drogowym, dzięki którym podmiot wykonujący przewóz może uniknąć surowej kary pieniężnej.

Istotnym powodem sprawowania bieżącej kontroli czasu pracy kierowców jest obowiązujący od maja 2010r. system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewozy drogowe w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, wprowadzony na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy o transporcie drogowym.

Wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń w zakresie czasu prowadzenia pojazdów, odpoczynku kierowców i obowiązkowych przerw ustalany jest na podstawie wyników kontroli przeprowadzanych przez uprawnione organy kontrolne.

Podmioty ujęte w wykazie podlegają kontroli zgodnie z Rozdziałem 5 Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w roku następującym po roku, dla którego został określony wysoki współczynnik ryzyka występowania naruszeń w zakresie czasu prowadzenia pojazdów, odpoczynku kierowców i obowiązkowych przerw.




SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Wyślij nam wiadomość i dowiedz się więcej o naszych usługach

Success! Twoja wiadomość została wysłana.
Błąd! Wystąpił błąd podczas wysyłania wiadomości.